Potrzebujesz zmian zawodowych i zamykasz działalność gospodarczą? Wyrejestrowanie firmy z CEIDG, sporządzenie spisu z natury i zapłacenie podatków to kroki, które musisz podjąć, aby Twoja firma oficjalnie przestała istnieć. Likwidacja działalności gospodarczej może być bolesnym tematem lub długo wyczekiwanym momentem ulgi. Zastanawiasz się, co dalej? Chcesz spróbować swoich sił jako pracownik etatowy? Pomożemy Ci odnaleźć się na rynku pracy, a także doradzimy, jak poprawnie napisać CV.
Czego dowiesz się z artykułu?
• Jakie korzyści wynikają z pracy na etacie?
• Jak na zamknięcie działalności gospodarczej reagują potencjalni pracodawcy i rekruterzy?
• Co zawrzeć w CV po likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej?
• Jak napisać życiorys i uwzględnić w CV prowadzenie własnej działalności gospodarczej?
Jakie korzyści wynikają z pracy na etacie?
Decyzja, czy zamknąć działalność gospodarczą jest już za Tobą i obawiasz się funkcjonowania w nowych realiach, czyli pracy na etacie? Niesłusznie! Pewnie przyzwyczaiłeś się do korzyści płynących z prowadzenia własnej firmy, takich jak swoboda w podejmowaniu decyzji, bycie własnym szefem czy możliwość wliczania wydatków w koszty prowadzenia działalności. Jednak praca na etacie również ma pewne niezaprzeczalne plusy:
- bezpieczeństwo – w razie niepowodzenia możesz szukać innej pracy bez poważniejszych konsekwencji (w przypadku prowadzenia własnego biznesu Twoja odpowiedzialność jest znacznie większa),
- stałe koszty uzyskania przychodu – nie musisz myśleć o opłacaniu składek ZUS i podatków, bo pracodawca robi to za Ciebie,
- płatne urlopy wypoczynkowe, macierzyński i wychowawczy,
- wyższa emerytura przy takim samym zarobku.
Jeśli podjąłeś decyzję, że likwidacja jednoosobowej działalności gospodarczej będzie dla Ciebie korzystna, prawdopodobnie czujesz, że Twoja wiedza o rynku pracy może być nieco nieaktualna. Z pewnością wiesz, czego wymagałbyś od swojego pracownika, ale czy sam jesteś w stanie sprostać oczekiwaniom Twojego przyszłego pracodawcy?
Zakres obowiązków i doświadczenie w CV – jak opisać swoje poprzednie miejsca pracy?
Jak na zamknięcie działalności gospodarczej reagują potencjalni pracodawcy i rekruterzy?
Podchodząc do rozmowy o pracę, nie warto obawiać się uprzedzeń rekruterów do byłych przedsiębiorców. Wiele zależy od samego pracodawcy lub menadżera HR. Niektórzy zastanawiają się, czy potencjalny kandydat, który jeszcze niedawno sam był sobie szefem, będzie chciał podporządkować się regułom firmy. Inni z kolei oczekują od pracowników prowadzących w przeszłości działalność gospodarczą dużej samodzielności. To właśnie dla nich osoba, która ma bogate doświadczenie w zarządzaniu własnym biznesem, staje się idealnym kandydatem lub kandydatką. Do ich zalet często należą kompetencje miękkie i cechy osobowości, takie jak umiejętność zarządzania sobą w czasie, proaktywność, poczucie odpowiedzialności, umiejętność pracy pod presją czasu czy komunikatywność. Okres przed zamknięciem działalności gospodarczej obfituje w wiele doświadczeń, związanych m.in. ze współpracą z klientami, dzięki czemu zdobywa się cenny bagaż wiedzy i praktyki.
Dużym plusem byłych właścicieli firm jest również to, że znają korzyści zatrudnienia na podstawie umowy o pracę i doceniają je w kontekście problemów wynikających z prowadzenia działalności. Cenią bezpieczeństwo finansowe, więcej czasu wolnego i bonusy pracownicze. To wzmacnia lojalność względem pracodawcy.
Co zawrzeć w CV po likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej?
Osoby, które mają za sobą zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej, często pomijają informację o prowadzeniu firmy w swoim CV. Obawiają się kłopotliwych pytań podczas rozmów kwalifikacyjnych i oceniania przez pryzmat swojego „niepowodzenia”. Nie warto jednak przejmować się tym na zapas, a już na pewno nie zostawiać pustego miejsca w rubryce „doświadczenie zawodowe”. Dlaczego? Informacja, że prowadziłeś własną działalność gospodarczą w CV, jest bardzo ważna. Być może dla Twojego przyszłego pracodawcy będzie ona kluczowym argumentem, żeby Cię zatrudnić. Oczywiście mogą się pojawić pytania o przyczyny zamknięcia działalności gospodarczej, jednak to od Ciebie zależy, czy przedstawisz je jako swoje niepowodzenie, czy raczej etap w budowaniu doświadczenia.
Zastanawiasz się, czy masz odpowiednie kompetencje do aplikowania na dane stanowisko? Przeanalizuj swoje mocne strony i przypomnij sobie, jakie działania realizowałeś w roli właściciela firmy. Bycie przedsiębiorcą czy przedsiębiorczynią, zwłaszcza w przypadku jednoosobowej działalności, wymaga elastyczności, multitaskingu i posiadania wielu umiejętności z różnych dziedzin. Sama zajmowałaś się formalnościami i księgowością? A może byłeś odpowiedzialny za organizację łańcucha dostaw albo nauczyłeś się podstaw programowania, aby samemu zarządzać swoją stroną internetową? Wszystko to uwzględnij w CV. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wymagało od Ciebie posiadania różnych kompetencji, które teraz mogą się przydać w pracy na etacie.
Jak dopasować CV do oferty pracy?
Jeśli aplikujesz na stanowisko do tej samej branży, w której działała Twoja firma, z pewnością przez lata zyskałeś wymagane doświadczenie. Zrób podsumowanie zawodowe, opisz swoje dotychczasowe projekty i osiągnięcia. Przeanalizuj szczegółowo wykonywane zadania. Wykorzystaj kontakty biznesowe, które zbudowałeś przez lata przed likwidacją działalności gospodarczej. Możesz się pochwalić współpracą z cenionym klientem? A może aplikujesz do miejsca, z którym kiedyś współpracowałaś jako przedsiębiorczyni? Jeśli obie strony były z tej współpracy zadowolone, warto o niej wspomnieć.
A co, jeśli po zakończeniu działalności gospodarczej masz zamiar spróbować swoich sił w zupełnie innej branży? Powodzenia! Przecież nigdy nie jest za późno na zmianę, o której marzysz! Brak doświadczenia nie musi tu być przeszkodą. Z pewnością możesz się pochwalić umiejętnościami miękkimi lub skutecznymi metodami pracy, stosowanymi w czasie prowadzenia działalności. Jeśli dostaniesz zaproszenie na rozmowę, to sygnał, że potencjalny pracodawca docenia Twoją determinację i chęć rozwoju.
Jakie umiejętności miękkie warto uwzględnić w CV?
Jak napisać życiorys i uwzględnić w CV prowadzenie własnej działalności gospodarczej?
Jako były przedsiębiorca czy przedsiębiorczyni masz ułatwione zadanie, jeśli chodzi o ciekawe ujęcie jednoosobowej działalności gospodarczej w CV. Wiesz, jakie dokumenty aplikacyjne najczęściej przykuwały Twoją uwagę. Oceń swój życiorys i zastanów się, jak zareagowałbyś na tego typu dokument jako pracodawca, gdy jeszcze prowadziłeś swoją firmę, przed likwidacją działalności gospodarczej.
Podstawowe zasady pisania CV są dość uniwersalne – powinno ono być:
- treściwe – należy zamieścić informacje kluczowe z punktu widzenia pracodawcy,
- przejrzyste – zadbaj o to, by rekruter mógł szybko i bez wysiłku zapoznać się z Twoim doświadczeniem zawodowym,
- atrakcyjne wizualnie – wybierz estetyczny szablon, który przykuje wzrok rekrutera, ale nie będzie zbyt kolorowy i np. pisany czcionką ozdobną (taki dokument może zostać uznany za nieprofesjonalny),
- kompletne – pamiętaj, aby w Twoim CV znalazły się wszystkie potrzebne dane (imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu), rubryki „Doświadczenie zawodowe”, „Wykształcenie”, „Kursy i szkolenia”, „Języki obce”, „Zainteresowania” oraz aktualna zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
Chcesz ułatwić sobie cały proces pisania życiorysu? Nie czekaj na lepszy moment – zrób to już teraz w parę chwil dzięki darmowemu kreatorowi CV. Być może Twoja wymarzona praca na etacie jest na wyciągnięcie ręki!