01.07.2020 | 7 min czytania

Zamknięcie działalności gospodarczej i co dalej? Zobacz, jak napisać CV

01.07.2020 | 7 min czytania

Podjąłeś decyzję: wyrejestrowałeś swoją firmę z CEIDG, sporządziłeś spis z natury, zapłaciłeś podatki i… Twoja firma oficjalnie przestała istnieć. Zamknięcie działalności gospodarczej może być dla Ciebie bolesnym tematem lub długo wyczekiwanym momentem ulgi. Bez względu na Twoje nastawienie do likwidacji działalności gospodarczej pomożemy Ci w następnym kroku, czyli odnalezieniu się na rynku pracy po latach prowadzenia własnej firmy.

Z artykułu dowiesz się:

• jak widzą Cię potencjalni pracodawcy i rekruterzy,
• co zawrzeć w CV po zamknięciu firmy,
• jak przygotować dobre CV.

 

Za Tobą zakończenie działalności gospodarczej i obawiasz się funkcjonowania w nowych realiach, czyli na etacie? Niesłusznie! Choć być może przyzwyczaiłeś się już do korzyści płynących z prowadzenia własnej firmy, takich jak swoboda działania, bycie własnym szefem czy możliwość wliczania wydatków w koszty prowadzenia działalności, praca na etacie również ma pewne niezaprzeczalne plusy:

  • bezpieczeństwo – w razie niepowodzenia możesz szukać innej pracy bez poważniejszych konsekwencji (w przypadku prowadzenia własnego biznesu Twoja odpowiedzialność jest znacznie większa),
  • stałe koszty uzyskania przychodu – nie musisz myśleć o opłacaniu składek ZUS i podatków, bo pracodawca robi to za Ciebie,
  • płatne urlopy wypoczynkowy, macierzyński i wychowawczy,
  • zwolnienie lekarskie w czasie choroby,
  • wyższa emerytura przy takim samym zarobku.

 

Jeśli prowadziłeś swoją działalność przez długi czas, prawdopodobnie czujesz, że Twoja wiedza o realiach rynku pracy może być nieco nieaktualna. Z pewnością wiesz, czego Ty oczekiwałbyś od swojego pracownika, ale czy sam jesteś w stanie sprostać tym oczekiwaniom i – najważniejsze – czy takie będą też oczekiwania Twojego przyszłego pracodawcy?

Jak pracodawcy patrzą na kandydatów, którzy zlikwidowali działalność gospodarczą?

Nie powinieneś się obawiać uprzedzeń rekruterów do byłych przedsiębiorców – prawda jest taka, że wszystko zależy od samego pracodawcy lub menadżera HR. Niektórzy zastanawiają się, czy potencjalny kandydat, który jeszcze niedawno sam był sobie szefem, będzie chciał podporządkować się regułom firmy. Inni z kolei oczekują od pracowników dużej samodzielności. To właśnie dla nich osoba, która ma bogate doświadczenie w prowadzeniu własnego biznesu, staje się idealnym kandydatem.

 

Zaktualizuj CV i bądź gotowy na to, co przyniesie 2020 rok!

 

Rekruterzy wiedzą, że byli przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z kosztów zatrudnienia pracownika. Dlatego spodziewają się, że w negocjacjach taki kandydat będzie bardziej skłonny do przyjęcia racjonalnej stawki, odpowiedniej do jego kompetencji. Ponadto eksprzedsiębiorca jest nastawiony na optymalizację kosztów i rozwiązania ułatwiające lub skracające pracę – ponieważ przez cały czas przed zamknięciem działalności gospodarczej odkrywał i wdrażał tego typu rozwiązania.

 

Dużym plusem byłych właścicieli firm jest to, że znają korzyści zatrudnienia na etacie i doceniają je w kontekście problemów z prowadzeniem działalności. Cenią bezpieczeństwo finansowe, więcej czasu wolnego i bonusy pracownicze. To wzmacnia  lojalność względem pracodawcy.

Co zamieścić w CV po zlikwidowaniu działalności gospodarczej?

Osoby, które mają za sobą zamknięcie działalności, często pomijają informację o prowadzeniu firmy w swoim CV. Obawiają się kłopotliwych pytań podczas rozmów kwalifikacyjnych i oceniania przez pryzmat swojego „niepowodzenia”. Nie warto jednak przejmować się tym na zapas, a już na pewno zostawiać pustego miejsca w rubryce „doświadczenie zawodowe”. Informacja, że prowadziłeś kiedyś własną działalność, może być dla Twojego pracodawcy kluczowym argumentem, żeby Cię zatrudnić. Oczywiście mogą się pojawić pytania o przyczyny zakończenia działalności gospodarczej, jednak to od Ciebie zależy, czy przedstawisz to jako swoje niepowodzenie, czy raczej etap w budowaniu doświadczenia.

 

Zastanawiasz się, czy masz odpowiednie kompetencje do aplikowania na dane stanowisko? Przeanalizuj swoje mocne strony i przypomnij sobie, jakie działania zdarzało Ci się realizować w roli właściciela firmy. Bycie przedsiębiorcą, zwłaszcza prowadzącym jednoosobową działalność, wymaga elastyczności, multitaskingu i posiadania wielu umiejętności z różnych dziedzin. Sam zajmowałeś się formalnościami i księgowością? A może byłeś odpowiedzialny za organizację łańcucha dostaw albo nauczyłeś się podstaw programowania, aby samemu zarządzać swoją stroną internetową? Wszystko to warto zamieścić w swoim CV. Jeśli aplikujesz na stanowisko do tej samej branży, w której działała Twoja firma, z pewnością przez lata zyskałeś wymagane doświadczenie. Zrób podsumowanie zawodowe, opisz swoje dotychczasowe realizacje i osiągnięcia, przeanalizuj szczegółowo zadania, które wykonywałeś. Najprawdopodobniej Twoje doświadczenie i umiejętności pokrywają się z tym, co jest wymagane  od pracownika na etacie.

 

Twoje CV jest za długie? Sprawdź, jak je skrócić i zachować jakość!

 

Wykorzystaj kontakty biznesowe, które zbudowałeś przez lata przed likwidacją działalności. Możesz się pochwalić współpracą z cenionym klientem? A może aplikujesz do miejsca, z którym kiedyś współpracowałeś jako przedsiębiorca? Jeśli obie strony były z tej współpracy zadowolone, warto o niej wspomnieć.

 

A co, jeśli po zakończeniu działalności gospodarczej masz zamiar spróbować swoich sił w zupełnie innej branży? Powodzenia! Przecież nigdy nie jest za późno na zmianę, o której marzyłeś! Brak doświadczenia nie musi tu być przeszkodą. Z pewnością możesz się pochwalić umiejętnościami miękkimi lub skutecznymi metodami pracy, które stosowałeś w czasie prowadzenia działalności. Mogą to być zdolność pracy pod presją czasu, pewność siebie w kontakcie z klientami, a nawet systematyczność. Jeśli dostaniesz zaproszenie na rozmowę, to sygnał, że potencjalnemu pracodawcy nie przeszkadza Twój brak doświadczenia, za to docenia Twoją determinację i chęć rozwoju.

 

Nowy zawód w czasach kryzysu. Zobacz, jak napisać list motywacyjny przy zmianie branży

Jak napisać dobre CV po zamknięciu firmy?

Jako były pracodawca masz ułatwione zadanie, jeśli chodzi o napisanie dobrego CV. W końcu sam wiesz, na jakie dokumenty najczęściej zwracałeś uwagę. Oceń swoje CV i zastanów się, jak zareagowałbyś na tego typu dokument jako pracodawca, gdy jeszcze prowadziłeś swoją działalność, przed zamknięciem firmy.

 

Podstawowe zasady pisania CV są dość uniwersalne – powinno ono być:

  • treściwe – należy zamieścić informacje kluczowe z punktu widzenia danego pracodawcy,
  • przejrzyste – zadbaj o to, by rekruter mógł szybko i bez wysiłku zapoznać się z Twoim doświadczeniem,
  • atrakcyjne wizualnie – wybierz estetyczny szablon, który przykuje wzrok rekrutera, ale nie będzie zbyt pstrokaty (taki może zostać uznany za nieprofesjonalny),
  • kompletne – pamiętaj, aby w Twoim CV znalazły się wszystkie potrzebne dane (imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu), rubryki „Doświadczenie zawodowe”, „Wykształcenie”, „Kursy i szkolenia”, „Języki obce”, „Zainteresowania” oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych.

 

Chcesz ułatwić sobie cały proces pisania CV? Nie czekaj na lepszy moment – zrób to już teraz w parę chwil dzięki darmowemu kreatorowi CV. Być może Twoja wymarzona praca na etacie jest na wyciągnięcie ręki!