27.05.2021 | 7 min czytania

Storytelling w CV – opisz swoją historię i przyciągnij uwagę rekrutera

27.05.2021 | 7 min czytania

Nawet kilkaset życiorysów zawodowych może spływać na skrzynki mailowe osób zajmujących się rekrutacjami w firmach. W związku z tym pracownicy działu HR mają często zaledwie kilka sekund na zapoznanie się z każdym dokumentem. Ciekawym sposobem na przyciągnięcie uwagi rekrutera może być zastosowanie techniki storytellingu w CV.

Czego dowiesz się z artykułu?

Storytelling – co to jest?
Od czego zacząć storytelling w CV?
Gdzie sprawdzi się storytellingowe CV?
Storytelling w biznesie – pozostałe obszary, w których wykorzystasz historie

Spełnienie wymagań określonych na danym stanowisku, bogate doświadczenie zawodowe oraz dyspozycyjność – to najważniejsze kwestie, które sprawiają, że Twoje CV może zostać zauważone, a Ty otrzymasz zaproszenie na rozmowę. Jednak mimo że jesteś odpowiednim kandydatem i mógłbyś zacząć pracować w nowej firmie niemal od razu, nadal nikt się do Ciebie nie odzywa. Być może jest to właśnie kwestia CV, które ginie pośród setek takich samych formularzy. W takiej sytuacji warto nieco zmodyfikować dokument i zastosować technikę storytellingu.

Przeczytaj też nasz poradnik i zobacz, jak przygotować ciekawe wideo CV.

Storytelling – co to jest?

W zamierzchłych czasach uwagę klientów zwracały ciekawe szyldy z nazwami karczm oraz oferta dobrego jadła i napitku. Tłumy ciągnęły do kupieckich kramów z pięknymi, cennymi przedmiotami, wyróżniającymi się na tle pozostałych stoisk. Kilkaset lat później, gdy sprzedaż przeniosła się do sieci, szukanie klientów nadal jest priorytetową kwestią dla wielu sprzedawców. Znajdowanie sposobów na przyciągnięcie uwagi stało się istotnym zagadnieniem nie tylko w marketingu i biznesie, ale też… przy rozmowach o pracę i tworzeniu CV.

Jak Ci się podobał ten wstęp? Czy wiesz, że zastosowano w nim storytelling? Zamiast od razu przedstawiać Ci definicję storytellingu, miałeś szansę dzięki krótkiej historii dowiedzieć się, na czym on polega. Aby więc podsumować, co to jest storytelling, poznaj najważniejsze informacje o tej technice.

Storytelling:

  • to opowiadanie historii,
  • jest sztuką świadomego budowania relacji między sprzedawcą a konsumentem,
  • ma oddziaływać na wyobraźnię i emocje słuchacza,
  • musi być prosty i zrozumiały dla użytkownika,
  • skupia się na prawdziwych historiach.

Od czego zacząć storytelling w CV?

Czy storytellingowe CV powinno być skomplikowane, chaotyczne i przepełnione fantastycznymi historiami? Zdecydowanie nie! Pamiętaj, że rekruter poświęca zaledwie kilka chwil na wstępną selekcję plików. Dlatego nawet jeśli chcesz wykorzystać storytelling, Twoje CV musi być czytelne, przejrzyste i pełne konkretnych informacji. Śmiało sięgaj po gotowe szablony życiorysów - włącz kreator CV Pracuj.pl i tam zacznij eksperymentować.

W CV nie ma miejsca na tworzenie skomplikowanych historii czy stosowanie niezrozumiałych metafor. Jak więc wykorzystać storytelling? Sprawa jest prosta. Bohaterem historii Twojego CV jesteś przecież Ty sam! I to Ty najwięcej wiesz o swoim życiu zawodowym. Spraw, żeby Twoja postać przekonała rekrutera, że jesteś odpowiednim kandydatem na dane stanowisko.

Storytelling w CV możesz wykorzystać na dwa sposoby.

  • Storytelling w postaci krótkiego wstępu – umieść pod swoim imieniem i nazwiskiem kilka słów o osobie. Zamiast jednak zamieszczać dość proste sformułowania „Mam na imię Kasia, jestem grafikiem, interesuję się sztuką współczesną i podróżami…”, spróbuj przedstawić w obrazowy sposób fakty z Twojego życiorysu. Kiedy rozpoczęła się Twoja przygoda z projektowaniem? Może w Twoim życiu wydarzyło się coś ciekawego, co doprowadziło Cię do obrania takiego kierunku? To dobre miejsce, aby o tym napisać.
  • Storytelling w doświadczeniu zawodowym – zamiast po prostu wymieniać, czym zajmowałeś się w poprzednich miejscach zatrudnienia, opisz swój rozwój w każdej z firm. W ten sposób potencjalny pracodawca będzie widział, jak szybko zdobywałeś umiejętności i jak dzięki temu rosły Twoje kompetencje.

Sprawdź, jak wypadłoby pokazanie w CV swojej historii w części poświęconej kursom, szkoleniom lub ukończonym studiom. Zamiast listy umiejętności, które dzięki nim zdobyłeś, opisz, co dały Ci dane szkolenia oraz uczelnia. Pamiętaj tylko, aby nie przesadzić z ilością informacji. Nie pozbawiaj również swojego CV kluczowych elementów, które będą potrzebne rekruterowi do weryfikacji życiorysu – Twoich danych osobowych, umiejętności językowych, zdobytych certyfikatów itp.

Gdzie sprawdzi się storytellingowe CV?

W rekrutacji na niektóre stanowiska, takie jak prawnik, lekarz, księgowy itp., należy tworzyć jak najprostsze CV. W takich sytuacjach rozważ, czy na pewno warto eksperymentować ze storytellingiem. Jeśli firma, która prowadzi rekrutację, ma dosyć sztywne zasady funkcjonowania, tworzenie skomplikowanych i kreatywnych CV może nawet zostać źle odebrane.

Istnieje jednak bardzo duża pula zawodów, w których storytelling w CV świetnie się sprawdzi. Są to wszystkie zawody wymagające od pracownika kreatywności – grafik, copywriter i content designer, PR manager, projektant wnętrz, handlowiec, animator zabaw, fotograf i wiele, wiele innych. Storytellingowym CV może także zaskoczyć programista lub doradca biznesowy.

Zainteresowała Cię oferta pracy, ale zanim wyślesz CV, chcesz sprawdzić, ile będziesz zarabiać na danym stanowisku? Zobacz nasz kalkulator wynagrodzeń i oblicz swoją pensję netto.

Storytelling w biznesie – pozostałe obszary, w których wykorzystasz historie

Jeśli chcesz zaciekawić pracodawcę swoją osobą,  zadbaj o to, abyś stał się interesującym bohaterem swojego zawodowego życia. Storytelling możesz wykorzystać m.in. w trakcie:

  • rozmowy kwalifikacyjnej – zamiast wymieniać kolejno swoje kompetencje, opisz, jak udało Ci się zdobyć najważniejsze dla danego stanowiska umiejętności. Podaj też przykłady ze swojego życia pokazujące, jak je wykorzystywałeś;
  • rozmowy o podwyżce – zbierz wszystkie informacje dotyczące Twojej dotychczasowej pracy i stwórz z nich historię. Przywołuj projekty, w których uczestniczyłeś i które przyniosły firmie duże korzyści. Na konkretnych przykładach podawaj, jaka była w tym Twoja rola. Nie zapomnij o wnioskach nawiązujących do Twoich planów na przyszłość, które powinny być jak dobre zakończenie historii;
  • rozmowy z potencjalnym klientem firmy – w tym wypadku bohaterem Twojej historii będzie Twoja firma. Przygotowując prezentację, ofertę lub po prostu rozmawiając z potencjalnym kontrahentem, opowiedz mu pokrótce, jak wyglądał rozwój firmy, ile osób za nią stoi itp.

Bohaterem historii zawodowej jesteś Ty sam. Zaprezentuj się dobrze nie tylko słowem, lecz także poprzez fotografię. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jak wybrać odpowiednie zdjęcie do CV.

 

Storytelling w CV to ogromna szansa dla Ciebie na pokazanie się rekruterowi i pracodawcy z ciekawej strony. Warto jednak uważać na zbyt mocne odejście od głównego tematu. Jeśli stworzysz dokument, który będzie przejrzysty, czytelny, a przede wszystkim pełen merytorycznych informacji, na pewno zwrócisz uwagę przy kolejnych rekrutacjach.