Zanim będziesz miał okazję spotkać się z pracodawcą twarzą w twarz i zaprezentować swoje mocne strony, masz do dyspozycji wyłącznie słowo pisane. Sposób, w jaki je wykorzystasz, może zadecydować o Twoim losie w firmie. Czasowniki świadczące o proaktywności i wyrazy uznania przekazane przez poprzednich pracodawców z pewnością pomogą Ci wywrzeć dobre pierwsze wrażenie. Najważniejsze są jednak Twoje dokonania.
Czyny ważniejsze niż słowa, ale…
Firma, która zamieszcza ofertę pracy, poszukuje specjalistów posiadających niezbędne doświadczenie, kwalifikacje, a także cechy osobowości i predyspozycje. Im lepiej wpisujesz się w profil kandydata, tym wyraźniej wzrastają Twoje szanse. Nawet najbardziej dopracowane CV nie pomoże Ci w rekrutacji, jeśli nie spełniasz większości kryteriów i warunków formalnych.
Liczy się także to, w jaki sposób planujesz karierę i czy konsekwentnie dążysz do realizacji celów. Postawa proaktywna, której przejawy to np. poszukiwanie okazji do rozwoju, zaangażowanie i kreatywność, pozwala pracodawcy wierzyć, że będziesz poważnie traktować swoje obowiązki.
Postawa proaktywna i reaktywna w życiu zawodowym
Czasowniki, które przyciągają uwagę
Sposób, w jaki mówisz czy piszesz o swoim przygotowaniu zawodowym i dokonaniach, nie jest jednak bez znaczenia. Rozwlekłe, mało konkretne opisy czy nieadekwatny dobór słów nie pomogą Ci w budowaniu marki osobistej. Aby podkreślić własną proaktywność, warto sięgać po czasowniki wyrażające czynności, takie jak np.:
- prowadzić,
- budować,
- zarządzać,
- planować,
- projektować,
- tworzyć,
- wdrażać,
- redukować,
- osiągać,
- zdobywać,
- podnosić,
- maksymalizować,
- zwiększać,
- prowadzić,
- uczyć,
- negocjować,
- rozszerzać itd.
Takie słowa świadczą o Twojej aktywności, potrzebie wiedzy, innowacyjności czy ambicji. Możesz wykorzystać je, by podkreślić postawę, jaką przyjmujesz w życiu zawodowym.
Krótko i konkretnie, czyli jak mówić/pisać o atutach
Więcej nie zawsze znaczy lepiej. CV stanowi zbiór kluczowych informacji na Twój temat, dlatego nie powinno być zbyt obszerne. Nie oznacza to, że musisz zmieścić wszystkie dane na jednej stronie. Chodzi raczej o to, w jaki sposób przedstawisz kluczowe informacje o swoich kompetencjach zawodowych. Ważne, aby komunikaty zamieszczone w życiorysie były krótkie, konkretne i poparte liczbami oraz innymi twardymi danymi. Zamiast pisać o tym, że wykazujesz innowacyjne podejście, nazwij usprawnienia, które zaproponowałeś w poprzednich firmach. Wskaż również efekty, np.:
Opracowałem metodę zbierania i analizowania opinii klientów, która wpłynęła na wzrost wskaźnika sprzedaży o X%.
Jak wyeksponować swoje osiągnięcia w CV?
Z zaangażowaniem, czyli o celach zawodowych
Warto stworzyć w CV podsumowanie zawodowe, z którego będzie jasno wynikać, że jesteś zmotywowany i masz sprecyzowane cele. To też okazja, żeby pochwalić się dokonaniami i dotychczasowym doświadczeniem. Pomocne będą słowa, takie jak: „potrafię”, „nauczyłem się”, „udoskonaliłem”, „osiągnąłem”, „mocne strony”, „cele zawodowe”, „rozwój”.
Gdy ktoś Cię chwali – kilka słów o mocy referencji
Liczy się nie tylko to, co sam o sobie mówisz, ale również to, co inni ludzie mają do powiedzenia na Twój temat. Aby wzmocnić siłę przekazu CV, możesz dodać referencje np. w formie załącznika. Słowa poprzedniego pracodawcy lub promotora mają moc.
Kto może wystawić rekomendacje? Ważne, by była to osoba, która rzeczywiście Cię zna i miała okazję przyglądać się Twojej pracy. O opinie można poprosić nie tylko kierownika, ale także współpracowników czy partnerów biznesowych. Kompletne referencje powinny zawierać:
- imię, nazwisko oraz stanowisko/funkcję osoby wystawiającej rekomendacje,
- pełną nazwę firmy,
- nazwę stanowiska, które zajmowałeś,
- czas pełnienia obowiązków,
- zakres zadań,
- opis Twoich dokonań,
- dane kontaktowe i podpis osoby wystawiającej rekomendacje.
Jak tworzyć rekomendacje, aby były skuteczne?
Nieustanna praca nad sobą, rozbudowywanie CV oraz umiejętność opowiadania o własnych mocnych stronach – to fundamenty, na których warto budować zawodowy wizerunek. Jeśli będziesz systematycznie rozwijać karierę, Twój życiorys okaże się atrakcyjny dla rekruterów.