26.04.2019 | 4 min czytania

Jak wyeksponować swoje osiągnięcia w CV?

26.04.2019 | 4 min czytania
  • Zadbaj o precyzyjny i konkretny opis swojego doświadczenia
  • Zastosuj czasowniki – w ten sposób pokażesz swoje zaangażowanie i aktywność
  • Sięgaj po przykłady, powołuj się na liczby, wskaźniki sprzedaży, stopień realizacji celów itp.

Klarowny, spójny, konkretny – taki powinien być opis Twoich osiągnięć zawodowych zamieszczony w CV. W życiorysie nie występuje sekcja „sukcesy”, dlatego informacje o dokonaniach pojawiają się w podsumowaniu zawodowym lub w opisie doświadczenia. Przedstawiane osiągnięcia powinny być ważne z punktu widzenia firmy, do której aplikujemy. Warto eksponować liczby i podkreślać efekty podejmowanych działań.

Zwiększyłem, wdrożyłam, rozwinąłem, czyli jak mówić o sukcesach

Słowa, którymi się posługujesz, mogą świadczyć o Twoim podejściu do pracy, np. o zaangażowaniu (rozwijać), nastawieniu na cel (realizować), cierpliwości (stworzyć od podstaw) czy umiejętności logicznego myślenia (analizować). Mogą także opisywać Twoje dokonania zawodowe. Pisząc o sukcesach, warto sięgać po czasowniki, np.: organizowałem, projektowałem, zarządzałam, wdrażałem itp. Mówienie o własnych dokonaniach nie jest wyrazem pychy, ale zdrowej samooceny.     

Lista słów pomocnych przy pisaniu CV

Przedstaw swoje atuty

Nie bój się mówić o sukcesach i tym samym przekonywać pracodawcę, że warto Cię zatrudnić. O osiągnięciach możesz napisać w podsumowaniu zawodowym. Sformułowania, które warto zawrzeć w tej sekcji, to np.:

  • Realizowałam cele sprzedażowe / normy  produkcyjne na poziomie X%.

W sprzedaży, produkcji oraz innych obszarach, gdzie liczą się wyniki, podawanie liczb ma szczególne znaczenie. Wysokie wyniki świadczą o efektywności i dobrym przygotowaniu do pracy.

  • Zwiększyłem ruch na stronie firmowej o Y%.

Wymierne efekty pracy mają kluczowe znaczenie m.in. w marketingu, także internetowym. Dzięki nim powiększa się grono potencjalnych klientów, co – przy podjęciu dodatkowych działań – przekłada się na wyniki finansowe firmy.      

  • Zajęłam pierwsze miejsce w konkursie…

Zwycięstwo w prestiżowym konkursie branżowym to sukces, który odbija się szerokim echem w środowisku zawodowym. Warto wykorzystywać takie atuty.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Informacje o dokonaniach możesz zawrzeć także w opisie doświadczenia zawodowego, na przykład:

  • Zarządzanie zespołem liczącym … osób

Skuteczne kierowanie np. dziesięcioosobową grupą wymaga doświadczenia i kompetencji, takich jak: komunikatywność, asertywność czy nastawienie na cel.

  • Prowadzenie szkoleń z zakresu … (ponad 300 godzin)

Wiele godzin przeznaczonych na przekazywanie wiedzy i dzielenie się umiejętnościami świadczy o dużym doświadczeniu i rozpoznawalności w środowisku.

  • Kształtowanie strategii PR przedsiębiorstwa…..

Praca dla przedsiębiorstw cieszących się wysoką pozycją w branży to prestiż. Warto wyeksponować doświadczenie zdobyte w cenionych firmach, opisując, co konkretnie należało do Twoich obowiązków, jakich zmian dokonałeś i jakie to przyniosło rezultaty.

Jak wyeksponować swoje atuty w CV?

Liczby mogą wyrazić więcej niż słowa

Twoje przygotowanie do pracy powinno być widoczne w dokumentach rekrutacyjnych. Zadbaj o to, by przedstawiane informacje stanowiły odniesienie do oczekiwań wskazanych w ofercie pracy. Ważne, żebyś podawał w CV konkretne liczby, zwłaszcza jeśli pracujesz w handlu, produkcji, bankowości czy nieruchomościach. Warto powoływać się na liczbę zawartych umów, wskaźniki sprzedaży lub stopień realizacji celów produkcyjnych. Możesz także stworzyć życiorys w formie infografiki obrazującej Twoje dokonania.  

O sukcesach mów z pokorą

Kiedy piszesz / opowiadasz o swoich dokonaniach, opieraj się na konkretnych danych. Nie wprowadzaj zbyt długich opisów i pomijaj fakty nieistotne z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy. Ważne, by Twoja ocena była rzetelna, dlatego określ stopień zaawansowania, jaki osiągnąłeś przy danej kompetencji.

O swoich sukcesach zawodowych pisz krótko, konkretnie i prawdziwie – bez zadęcia. W ten sposób będziesz kreować wizerunek profesjonalisty, który jest świetnie przygotowany do objęcia stanowiska, zna swoją wartość, a jednocześnie zdaje sobie sprawę z tego, że nie jest doskonały.