15.05.2019 | 4 min czytania

7 cech dobrego listu motywacyjnego

15.05.2019 | 4 min czytania

List motywacyjny stanowi uzupełnienie dla CV. Powinien być przede wszystkim poprawny oraz przejrzysty. Jednym z największych błędów popełnianych przez osoby poszukujące pracy jest wysyłanie identycznego dokumentu do wielu firm przeprowadzających rekrutację.

Cechy dobrego listu motywacyjnego

Rzetelnie przygotowany dokument może znacząco zwiększyć szansę na znalezienie wymarzonej pracy. Odpowiednio napisany list motywacyjny to taki, który jest:

  • Bezbłędny

Każdy dokument wysyłany do potencjalnego pracodawcy powinien być poprawny. Bardzo istotne jest sprawdzenie, czy w liście motywacyjnym nie znajdują się błędy merytoryczne, stylistyczne, ortograficzne oraz interpunkcyjne.

7 błędów w liście motywacyjnym – jak ich uniknąć?

  • Spersonalizowany

Wysyłanie jednego listu motywacyjnego do wielu przedsiębiorstw nie jest wskazane. Dokument powinien być dopasowany do konkretnej oferty pracy. Przed jego stworzeniem należy zapoznać się z wymaganiami pracodawcy oraz filozofią firmy. Dzięki temu łatwiej będzie podkreślić w liście cechy i umiejętności, których rekruter poszukuje u potencjalnych pracowników.

  • Przejrzysty

Do napisania listu motywacyjnego należy wykorzystać czytelną, wyraźną czcionkę. Dokument powinien zawierać krótkie i treściwe zdania – zbyt dużo ogólnikowych sformułowań może spowodować, że rekruter nie zwróci uwagi na najważniejsze kompetencje kandydata do pracy.

  • Oryginalny

Warto skupić się na konkretnych umiejętnościach i cechach, które mamy do zaoferowania. Zdanie: „Wyróżnia mnie umiejętność zarządzania zespołem” lepiej zastąpić słowami: „W firmie X nadzorowałem dziesięcioosobowy zespół, którego działania zwiększyły zyski przedsiębiorstwa o Y%”. Dzięki temu dokument będzie oryginalny, a kandydat zwiększy swoją szansę na wyróżnienie się spośród zainteresowanych.

  • Szczery

Podczas pisania listu motywacyjnego należy być szczerym. Dokument musi być oparty na kompetencjach, które naprawdę posiadamy. Kłamstwo prędzej czy później wyjdzie na jaw, np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

  • Profesjonalny

Dokument powinien być napisany językiem formalnym. Niewskazane jest używanie potocznych oraz żartobliwych sformułowań. Należy pamiętać o zwrotach grzecznościowych, takich jak np. „Szanowni Państwo” oraz „Z poważaniem”. W dokumencie nie powinny znajdować się informacje na temat życia prywatnego i sytuacji materialnej.

  • Spójny z CV

Warto mieć na uwadze to, że list stanowi uzupełnienie dla życiorysu zawodowego. Dokumenty powinny mieć tę samą czcionkę oraz podobną szatę graficzną. Informacje zawarte w obu pismach nie mogą być ze sobą sprzeczne.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

CV szyte na miarę, czyli jakie?