04.05.2015

5 rzeczy, których rekruter szuka w Twoim CV

04.05.2015

Aktywnie szukający pracowników rekruter przegląda codziennie kilkadziesiąt, a nawet kilkaset CV. Oczami skanuje więc treść i wychwytuje to, co dla niego najistotniejsze. Sprawdź, co HR-owcy chcą znaleźć w aplikacjach, by móc dokonać właściwego wyboru.

1.   Konkrety

Rekruter, czytając CV, chce wiedzieć, czy kandydat spełnia wymagania stawiane w ogłoszeniu. Liczą się więc konkrety – doświadczenie, umiejętności, kompetencje. Na analizę treści, która nie jest jednoznaczna, nie ma czasu. Rekruter chce zobaczyć w CV to, co jest najważniejsze z punktu widzenia pracodawcy i jego oczekiwań. Jeśli deklarujesz, że znasz język angielski albo programy graficzne, to koniecznie określ, w jakim stopniu. Jeśli realizowałeś projekt zbieżny z tym, do którego obecnie jest prowadzony nabór – wypunktuj zakres obowiązków i napisz, za co TY byłeś odpowiedzialny. Jeśli wymagane jest np. dwuletnie doświadczenie na danym stanowisku, nie zapomnij o dokładnym podaniu daty zatrudnienia – nie tylko rok, ale też miesiące, w których rozpocząłeś i zakończyłeś pracę. Dzięki temu rekruter nie będzie musiał domyślać się, czy faktycznie spełniasz wymóg dotyczący stażu pracy.

2.      Rezultaty

Rekruter szuka kogoś, kto pomoże firmie osiągnąć sukces (np. zwiększyć zyski, zbudować markę, przyciągnąć klientów, zaoferować innowacyjny i konkurencyjny produkt itd.). Kogoś, kto wniesie do firmy konkretne, mierzalne wartości i spowoduje, że pracodawca uzna, że potrzebuje właśnie TAKIEGO człowieka. Jak to zrobić za pomocą CV? Pokazując efekty swojej pracy!

Oczywiście ważne jest, że spełniamy wymóg i posiadamy doświadczenie np. w sprzedaży. Dla rekrutera jednak o wiele ważniejsze jest, co wynikało z tego doświadczenia. Warto więc pochwalić się konkretną liczbą sprzedanych produktów i pozyskanych odbiorców oraz rozbudowanym portfelem klientów. Jeśli staramy się o pracę w branży social media, połóżmy nacisk na efekty zrealizowanych kampanii e-marketingowych i bardziej je wyeksponujmy niż informację o tym, że mamy wiedzę z zakresu reklamy telewizyjnej. Jeśli prowadziliśmy niewielką firmę budowlaną, a staramy się obecnie o stanowisko kierownicze w branży, pokażmy jakie przetargi udało nam się wygrać, jakich zleceniodawców pozyskaliśmy i w jaki sposób zarządzaliśmy ludźmi. A jeśli szukamy zatrudnienia w obszarze HR, skupmy się na sukcesach, które odnieśliśmy w zrealizowanych projektach i przy wykorzystaniu konkretnych narzędzi HR.

3.      Cel zawodowy

Wystarczy szybki skan CV oczami rekrutera i już wiadomo, czy kandydat ma cel zawodowy czy wysyła aplikację „na chybił trafił”. Zanim więc wyślesz CV, spójrz na nie raz jeszcze. Zastanów się: czy wynika z niego, że jesteś konsekwentny? Czy masz wyznaczoną ścieżkę rozwoju, którą chcesz podążać? Czy doświadczenia, które uwzględniłeś w CV, mają ze sobą coś wspólnego? Czy zyskałeś dzięki nim kompetencje przydatne na stanowisku, o które się ubiegasz? Czy Twoja historia zawodowa pokazuje, na czym Ci zależy? Rekruter szuka w CV potwierdzenia, że wiesz, czego chcesz i że będziesz właściwym człowiekiem na właściwym miejscu.

4.      Jasny i czytelny przekaz

Treść życiorysu powinna być jasna i klarowna. Pisz prosto, ale poprawnie językowo. Nie nadużywaj branżowego żargonu i nie wdawaj się w bardzo szczegółowe opisy. Nie oznacza to, że masz w ogóle zrezygnować z fachowego słownictwa. Ono również potrafi przyciągnąć uwagę rekrutera. Chodzi zwłaszcza o takie pojęcia, które pojawiają się w ofercie pracy i dotyczą stawianych kandydatowi wymagań.

Zadbaj też o wygląd CV, aby był przyjazny i łatwy w odbiorze. Rekruter potrzebuje przejrzystych dokumentów – nie będzie szukał treści ukrytych za licznymi ozdobnikami lub trudną w odbiorze grafiką. Poszuka za to błędów językowych, ortograficznych, które utwierdzą go w przekonaniu, że kandydat nie jest staranny i skrupulatny.

5.      Wyróżniki

Takich kandydatów, jak Ty jest być może wielu. Wszyscy spełniacie formalne wymogi, treść waszych życiorysów jest zbieżna, a zastosowane schematy czy wzory CV są do siebie podobne. Zastanów się więc, w jaki sposób mógłbyś dodatkowo wyróżnić się w tłumie innych aplikacji. Jakie informacje dodać, aby przyciągnąć uwagę rekrutera? W jaki sposób napisać o swoich doświadczeniach? Wyróżnikiem może okazać się np. ciekawie napisane podsumowanie zawodowe umieszczone na początku CV. Wrażenie na rekrutującym możemy też zrobić  za pomocą rubryki „zainteresowania”, opisując w niej swoje pasje (pod warunkiem, że faktycznie są nasze). Zdania, na które w szczególności chcemy skierować wzrok rekrutera, możemy napisać pogrubioną czcionką. O oryginalności aplikacji może też zadecydować forma dokumentu – należy jednak być ostrożnym, by przez nadmiar ozdobników nie wywołać efektu odwrotnego do zamierzonego.

Nie masz pewności, czy Twoje CV dobrze prezentuje Twoje mocne strony? Stwórz profesjonalne i przejrzyste CV w trzech prostych krokach. Skorzystaj z  bezpłatnego Kreatora CV!

Nowy obraz (4)